Als Onsite Support Engineer sta je bijvoorbeeld ’s ochtends ingepland bij een grote zorginstelling voor het uitrollen van mobiele telefoons en tablets die je de dag ervoor hebt geconfigureerd. Eenmaal aangekomen word je opgewacht door de facility manager aan wie je de apparatuur overdraagt. Zij heeft nog een paar vragen voor jou en neemt je mee naar een zorgcoördinator die worstelt met haar nieuwe portaalwerkplek.
Je ziet direct dat er een probleem is dat jij niet ter plekke voor haar kan oplossen. Je schakelt met je collega’s van het beheerteam met wie je samen het probleem kunt oplossen. Ondertussen help je haar met goede uitleg en geef je haar wat tips and tricks. Of misschien rijd je aan het einde van de ochtend door naar een andere klant waar men zit te wachten op de wifi-accespoints die nodig zijn voor de uitbreiding van een afdeling. Een collega wacht je al op en samen plaats je de accespoints en zorg je dat ze werken.
Ook als Cloud Engineer kom je vaak op locatie, bijvoorbeeld voor een belangrijke wijziging. De zorginstelling gaat in dit geval een van haar kritische applicaties verder ‘VerSaaSen’ en jij werkt samen met collega’s en softwareleveranciers om te zorgen dat dit proces met zo min mogelijk verstoring, zo vlekkeloos mogelijk verloopt.
Aan het begin van dit traject is de Cloud Architect hier al met een collega van Business Development geweest om een architectuur neer te leggen voor het verhuizen van een deel van de ICT, met legacy applicaties en een nieuw zorgportaal.
Als Support Engineer zit je dagelijks op de supportafdeling en loop je ’s ochtends eerst al je tickets door. Al snel krijg je het eerste telefoongesprek. Een klant heeft een probleem omdat hij niet bij een belangrijke applicatie kan. Je start een onderzoek om te bepalen wat de oorzaak is en komt erachter dat er een update heeft plaatsgevonden die niet goed is afgerond. Het is een update waarvan je weet dat je deze direct zonder verstoring kunt afronden, dus je besluit direct in de systemen te kijken en het probleem op te lossen. Na deze melding krijg je een aanvraag van een van onze klanten dat er een verhuizing in aantocht is en nieuwe werkplekken nodig zijn. Je zorgt dat de aanvraag bij de juiste afdeling belandt, zodat het juiste team het verder kan oppakken.
Plots paniek, de glasvezel leverancier heeft een landelijke storing en daardoor hebben veel klanten geen toegang tot hun data. De telefoon staat rood gloeiend en de belletjes stromen binnen. Terwijl je samenwerkt met de Cloud Engineers aan een work-around via een andere provider, blijft jij in contact met onze belangrijkste klanten voor een statusupdate. Gelukkig, er is een routering gemaakt via een andere operator en de klanten hebben weer toegang.
Na een spannende ochtend is het tijd voor lunch, je logt uit en gaat naar beneden waar in het Korton Experience Center en kantine een lekkere lunch staat te wachten en je even kunt ontspannen met de andere Kortonners en alle games die daar staan. Na de lunch tikt een collega je op je schouder; of je even kunt meedenken met een vraag over een SQL-applicatie waar hij mee vastloopt. Tuurlijk! Maar dan: oei, een onverhoopte storing.
Je blijft rustig en zorgt samen met je collega’s voor een goede en snelle oplossing. Jullie brainstormen gelijk even over een permanente verbetering. Je dag eindigt met een benen-op-tafel-sessie over een nieuwe dienst die in ontwikkeling is en waarover jouw mening wordt gevraagd.